MEDEDELING: VERSLAG INFOAVOND
Infoavond jongste
kleuters
klas Mireille
Dinsdag 2 september 2014
Enkele punten worden samen besproken met de klas van Ilse in
de zaal.
Daarna nemen we een kijkje in de klas.
Aanduiden verslaggever
(aanvullen/aanpassen
verslag): Sofie, mama van Martha.
Bedanking voor de hulp tijdens de verhuis.
Voorstelling van de
aanwezigen: klas
Mireille: Elke (William), Hedwig (Lander),
Veronique (Annais), Sofie (Martha), Sylvie (Artuur), Ellen (Finn), Cindy (Tom),
mama en papa van Femke en Jarre, mama van Gwendolyn.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag, dinsdag en
donderdag meehelpen bij de kleuters. Bij de jongste kleuters helpt hij op
donderdag (bekers afwassen, een spel begeleiden, mee begeleiden met het verven,
borstels uitwassen, fruit en koekjes gaan halen, borstelen…).
Vorig jaar volgde hij de opleiding hulp-kleuterleider.
Voorstelling van
Martine
Martine, de kinderverzorgster, komt elke dinsdag afwisselend
bij Mireille en Ilse helpen. Om de veertien dagen komt ze ook op
vrijdagvoormiddag.
Klasouder
Vorig jaar waren Ilse en Sara klasouders bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
De taak van klasouder wordt voorgelezen of kan worden
uitgelegd door iemand die al klasouder geweest is. Ilse (Nand en Hasse) geeft toelichting: brugfiguur tussen ouder en
leerkracht.
1.
De
klasouder fungeert als aanspreekpunt
voor klassikale vragen, ideeën of problemen;
2.
De
klasouder werkt mee aan een goede
communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon
(leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of
alles vlot verlopen is;
3.
De
klasouder kan initiatieven nemen door
bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren
4.
De
klasouder biedt ondersteuning bij
bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
5.
De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte
blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de
leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of
aan de ouders bezorgt;
Het maken van het vriendenboekje behoort tot de taak van de
klasouder, eventueel samen met andere ouders.
Aanstelling nieuwe
klasouder: eventueel in de klas.
Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat of online. De moeite waard om eens na
te kijken. Men heeft hier vaker recht op dan gedacht wordt.
Opvang en op tijd
komen
De ingang naast de klas van Ilse wordt gebruikt als ingang
en uitgang voor de jongste kleuters. Liefst
niet de buitendeur van de klas gebruiken.
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 in de zaal. Van
8u00 tot 8u40 is er toezicht op de speelplaats.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de
kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de
praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.
Om 8u40
moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten
de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord
wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Als je ’s ochtends toch te laat
bent gelieve je kindje dan alleen de klas te laten binnenkomen en het afscheid
kort te houden.
Je kan ’s
ochtends ook afscheid nemen op de speelplaats.
’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas om 15u30. Vrijdag om 15u05. Indien je vroeger bent
gelieve dan even in de gang van de ingang, naast de klas van Ilse te wachten (niet aan het raam), zodat de kinderen
niet afgeleid geraken tijdens de afsluitkring.
De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De
juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor
eventuele vragen of mededelingen.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Maaike en Marleen. Op
woensdag is er ook opvang vanaf 12u15.
Speeltijden
De kinderen spelen buiten. De kleuters fietsen op de
fietsen van de school.
Een eigen step mag ook mee naar buiten.
Fietsdag
1x per
maand op dinsdag is het fietsdag en mogen de kinderen hun eigen fiets/step meebrengen.
Dit zal binnenkort
aangekondigd worden op het bord in de gang. Verzamelplaats=fietsenstalling.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit/groente. Dit wordt gezamenlijk opgegeten in
de kring.
In de namiddag eten we een koek.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Bij de koek en het fruit zijn er gezamenlijke
momenten voorzien om te drinken. Bij de boterhammen, die samen met de
leerkracht in de klas worden opgegeten, kunnen de kinderen kiezen tussen water
of appelsap.
Ieder kind brengt
zijn eigen, duidelijk herkenbare beker mee, voorzien van de naam.
Luiers en reservekledij
Gelieve
luiers en reservekledij in een plastic zakje in de schooltas te steken en
steeds te vervangen indien ze gebruikt zijn.
Kindjes die
een luier dragen brengen voldoende reserveluiers mee. Ook de kindjes met een
luier worden regelmatig op het toiletje gezet en we vragen om ook thuis met de
zindelijkheidstraining door te gaan.
Als je kind
nog niet helemaal zindelijk is kan je hem/haar ’s morgens een luierbroekje
aandoen. Dit kunnen de kinderen zelfstandig op en neer trekken. Je mag dan wel
gewone luiers meegeven, dit gaat vlotter tijdens het verversen.
Als je kind
een ongelukje had en reservekledij van de school aanheeft, gelieve deze dan
gewassen terug te bezorgen aan de klas.
Naam voorzien
Gelieve
jassen, mutsen, schooltassen, autostoelen, bekers en brooddozen steeds duidelijk
te voorzien van de naam op een zichtbare plaats aub.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders
kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien
dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je
kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade
heeft een goed resultaat. Helpende handen zijn welkom.
Vraag van ouder: wat
is de procedure? Als je kind luizen heeft, zo snel mogelijk behandelen.
Klasouder of juf inlichten als er luizen zijn.
Klokhuis
22 september om 20u is het eerste klokhuis. Alle
ouders zijn welkom.
Communicatie
en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon
Mireille: 013 784864 of 0474 332850
Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven.
Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..
Via de klasblog: Hier vind je mededelingen of kijkjes
in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Hoe
kan je je abonneren? Onderaan de blog staat een icoontje, klikken, mailadres
invoegen en later mail van school bevestigen. Zowel voor de klasblog als de
algemenen blog.
Wie geen mail heeft laat dit best weten.
Opmerking: soms komen mails van de blogs te laat
door.
Via het bord in de gang: lijstjes voor begeleiding van
uitstappen, oudercontacten, mededelingen,…
Rapporten met kerstmis en op het einde van het
schooljaar.
Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote
vakantie (ongeveer 14 dagen voor de vakantie).
Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van
de leerkracht of de ouders.
Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Uitstappen
en begeleiding
We doen vaak uitstappen waar we de hulp van de ouders goed
kunnen gebruiken om te rijden en om te begeleiden Van de begeleidende
ouders/grootouders verwachten we dat je zorgt voor de je toegewezen kinderen
(bij je houden, erop letten dat ze zich gedragen, helpen bij het toiletbezoek
en bij het eten, …). Bij het vrij spel houden de begeleiders al de kinderen mee
in het oog. Jullie kunnen ook steeds helpen bij het afwassen van de bekers,
opruimen van de tafels, uitdelen van fruit of koeken,…
We vertrekken samen en komen ook samen terug op school aan, dit
om een goed overzicht te bewaren.
Kamp
We gaan ook op klaskamp. Dit is een uitstap van een
volledige dag.
We kiezen ervoor om naar de kinderboerderij Spinrag en Erwtenbloesem
in Booischot te gaan.
Klas
Mireille gaat op vrijdag 20 maart 2015 en het schooljaar nadien op donderdag 2
juni 2016.
De ouderbijdrage bedraagt 20,00 euro. Er kan hiermee ook didactisch
materiaal aangekocht worden in functie van dit kamp of indien er geld over is
kan dit teruggestort worden.
Turnen
De
kinderen gaan 2 keer per week turnen in de turnzaal met Dieter. Hiervoor hebben
ze turnpantoffels met een witte zool
nodig voorzien van hun naam. De
pantoffels blijven in de turnzaal.
We turnen op maandag of dinsdag na de eerste speeltijd (dit
wisselt met klas Ilse) en op woensdag (meteen ’s morgens).
Opmerking: Dieter
controleert of pantoffels te klein geworden zijn, maar zelf ook regelmatig
controleren.
Bewegingsruimte
De kinderen kunnen tijdens het hoekenwerk ook een
bewegingsspel spelen in de gang en in de overdekte ruimte van de jongste
kleuters.
Deze ruimte moet nog
afgewerkt worden. Deze zal ook gebruikt worden bij regenweer.
Frans
Pascale, mama van Charlotte, Louis en Mathijs geeft
Frans op donderdag (15 min).
Voorlezen
door de lagere school
Donderdag om 14u45 (om de veertien dagen) komen de
kinderen van de derde graad bij de kleuters voorlezen.
Klasoverschrijdende
momenten
Dinsdag om 15u15 lezen we samen met de klas van Ilse
of van Lieselot een verhaal voor.
Vrijdagavond om 14u30 sluiten we samen met de klas
van Ilse af in de zaal met een bewegings- en een leesmoment (tenzij het
maandafsluiting is).
Uitwisseling met de
oudste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de eerste
kleuterklas met twee kleuters van Lieselot tijdens een momentje per week. De kinderen leren de klas, de juf en de
kinderen al kennen.
Maandafsluiting
en klasafsluiting
Één keer per maand worden de ouders op vrijdag uitgenodigd
op de maandafsluiting van 14u30 tot 15u05 in de zaal. Alle klassen tonen dan
een muzische activiteit.
Een keer per maand worden de ouders uitgenodigd voor een
klasafsluiting van 8u45 tot 9u in de klas. We tonen dan leuke dingen die op dat
moment leven in de klas.
De data zullen op de algemene blog, klasblog en het bord staan.
Kleuterateliers
Vijf keer per jaar gaat er een kleuteratelier door op
woensdag van 10u45 tot 11u40 rond muzische vorming (beeld, drama, beweging en
muziek). Ouders zijn altijd welkom om te helpen of mogen zelf een atelier geven.
Aanvulling: dan wordt het atelier
voorbereid door de ouder, juf kan voor materiaal zorgen.
Feest
Voor elke
vakantie is er een feest met de hele school (zeepkistentocht, picknick,…). De jongste kleuters blijven in hun
eigen klas, maar worden wel betrokken.
Meter en peter
De kinderen
van de derde graad zijn meter of peter van een kindje als ze dat willen. Ze
kiezen dit zelf. Dit wil zeggen dat ze ervoor zorgen dat de kleutertjes op tijd
in de klas zijn en ze zorgen ervoor dat ze zich goed voelen op de speelplaats.
Verjaardagen en
verjaardagstas
We geven de verjaardagstas een dag op voorhand mee naar
huis. Hierin mag je speelgoed steken waar je kind graag mee speelt, het
geboortekaartje, foto’s van baby tot kleuter en een speelgoedje of kledingsstuk
van toen. We maken voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. We zingen
liedjes en de jarige staat die dag extra in de belangstelling.
We vragen om geen snoep, chips of chocolade mee te brengen. Als
je twijfelt kan je iets afspreken met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend
lijstje in het Kadulleke. Ouders mogen
ook samen iets organiseren.
Axenroos
De kinderen leren de tien dieren kennen en hun
kenmerken. Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te bespreken.
Vrije tekstenkrant
Elke maand verschijnt er een klaskrant met werkjes en
verhaaltjes van de kinderen.
We zullen samen met de kinderen een nieuwe naam voor onze
krant kiezen.
Klaspop Finja
Onze
klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een
verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
De
klaspop moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil
worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op maandag komt de pop terug mee naar school. De verslagjes
worden in de klas samen met de kinderen voorgelezen.
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig
zijn of op iets dat ze hebben verteld of hebben meegebracht. We noemen dit
onderzoekjes. Een onderzoekje wordt gestart als niemand uit de groep het
antwoord weet. De leerkracht kan ook een onderzoek voorstellen. Een aantal
kinderen kan zich opgeven om met het onderzoek mee te doen. Het resultaat wordt
aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen
met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een projectje
worden.
In het onderzoeksboek van de klas maken we een
verwerking van de onderzoekjes.
Brevetjes
De kinderen kunnen een brevetje behalen als ze een bepaalde
vaardigheid kunnen (bv: ik kan rood, geel, groen en blauw aanwijzen en benoemen
/ ik kan mijn jas zelf aandoen,…).
Elke maand staat er een brevetje in de kijker. De kinderen
krijgen het kaartje van het behaalde brevet mee naar huis.
Vragenronde:
Op vrijdag is de
school uit om 15u05 en begint de opvang om 15u30.
De maandafsluiting
begint op vrijdag om 14u30.
Waar/wanneer kan je
een opvangkaart halen? Op het secretariaat als Caroline er is. Een gezin kan op
één kaart.
In de kring
Aanstelling nieuwe
klasouder: Elke (Liane) en Elke (William) zijn onze nieuwe klasouders.
Voorstelling van de groep
September:
14 kleuters
eerste
kleuterklas: 11 kleuters: 6 meisjes: Tessa, Billie-Roos, Gwendolyn, Liane,
Annais en Stella en
5 jongens: Tom, William, Jef, Lander en Finn
instappertjes:
3 kleuters: 1 meisjes: Femke en
2
jongens: Jarre en Artuur
Dagverloop
Ochtendkring: kalenders en
praatronde
We
starten de ochtendkring om 8.40 uur met:
het
ochtendliedje
met
het tellen van de aanwezige kinderen (het is fijn als ouders verwittigen als
hun kind afwezig zal zijn)
de kalenders (de
dagen: adhv een gebeurtenis van die dag/het weer (jas aan of niet?)
de praatronde
De kringleider vraagt aan de kinderen hoe ze zich voelen.
Nadien mogen ze als ze willen iets vertellen.
Dit wordt genoteerd en getekend in de praatrondemap. Deze ligt ter inzage in de gang.
We
kijken of we iets kunnen meenemen naar een hoek om mee te spelen en we kijken
of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is.
Taakjes:
Er zijn een aantal taakjes per week die de kinderen met twee kunnen uitvoeren:
tafels afvegen, boekentassen netjes zetten, postbode zijn, de emmer leegmaken.
Tijdens
de ochtendkring is er een weerman en een kringleider.
Verdere dagverloop
Dagverloop
wordt met foto’s voorgesteld (we zijn binnen, we zijn buiten,…).
Voormiddag:
Kalenders
en praatronde
Toiletbezoek
Hoeken:
begeleide activiteit en zelfstandig spel + zie keuzebord
Opruimen,
kring, fruit, jas aandoen en speeltijd
Toiletbezoek
Kring:
afwerken praatronde/gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…)
Hoeken
Opruimen,
kring, middagmaal, jas aandoen en speeltijd
Namiddag
Toiletbezoek
Kring:
gezamenlijke activiteit
Hoeken
Opruimen,
kring, koek, jas aandoen en speeltijd
Toiletbezoek
Hoeken
Afsluitkring:
de dag overlopen, axenroos, pluimen uitdelen, verhaaltje of spelletje
Jas
aandoen en naar huis
Hoeken en keuzebord
De kinderen kunnen een keuze maken uit de
verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. We houden rekening
met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan
spelen.