zondag 11 september 2011

Het verslag van de klasavond: dankjewel Eve.

Voorstelling van de leerkrachten

·        Ilse: juf jongste kleuters 1

·        An: juf jongste kleuters 2

·        Martine: kinderverzorgster komt 1 dag per week helpen bij de jongste kleuters

Naast de vaste leerkracht van de jongste kleuters krijgen de kleuters 2 keer per week 1 uurtje turnen van Dieter. Martine komt 1 keer per week helpen met de verzorging van de jongste kleuters. Op donderdag komt ook Sven helpen bij de jongste kleuters. Het gaat hierbij om een project tussen De Pit en Home Martine Vancamp. Sven helpt de kinderen tijdens de lessen met het speelgoed, aantrekken van de jasjes of het eten.

Klasouder

·        Taken:

o   Aanspreekpunt

o   Zorgt voor de goede communicatie tussen leerkracht en ouders

o   Ondersteuning van praktische zaken

o   Opstellen van verslagen

o   Zorgen voor de begeleiding bij activiteiten

·        Klas Ilse: Pascal (vader van Mateo)

·        Klas An: Nicole (mama van Loren)

Studietoelage

·        De voorwaarden voor het ontvangen van studietoelagen zijn de laatste jaren sterk aangepast. 1 op 3 kinderen kan hier aanspraak op maken.

·        Meer informatie kan je verkrijgen via de folders of op het secretariaat bij Caroline.

Opvang en dagverloop

·        ’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 door Carine.

·        Daarna naar de speelplaats (bij regen overdekte speelplaats) onder toezicht van leerkracht.

·        Vanaf 8u30 zijn de leerkrachten in de klassen en kunnen de kinderen en ouders daar terecht. Er kunnen vragen gesteld worden, kunstwerkjes bewonderd worden en verslagen nagekeken worden.

·         8u40: alle kinderen aanwezig en de ouders verlaten de klas, zodat de kring op tijd kan starten. Anders is er te weinig tijd voor ieder kindje. (Stel dat je toch eens te laat bent, maak het afscheid dan zo kort mogelijk, zodat niet de hele klas opgehouden wordt)

·        Tijdens de speeltijden moeten alle kinderen naar buiten. Enkel bij regen mogen ze binnen blijven en dit op de overdekte speelplaats, niet in de klassen.

·        15u30: de kinderen kunnen  in de klas afgehaald worden.

·        Vanaf 15u30: de kinderen die nog niet afgehaald zijn gaan naar de speelplaats.

·        16u00: iedereen automatisch naar de naschoolse opvang. Je hoeft dit niet vooraf aan te kondigen. Bianca staat in voor deze opvang die loopt van 16u00 tot 18u30.

·        ! Opgelet! Op woensdagmiddag is er geen opvang, je kind moet dan voor 12u20 opgehaald worden.

Fietsen

·        In tegenstelling tot vorig schooljaar mogen de eigen fietsen niet meer op de speelplaats.

·        De fietsjes van school zijn er wel.

Poorten

·        Zowel de blauwe poort vooraan aan de veemarkt als de groene poort onmiddellijk aan de speelplaats zullen overdag gesloten zijn.

·        Voor de groene poort komt nog een definitief slot, ter vervanging van de koord.

·        Vergeet dan ook als ouder de poorten niet te sluiten als je aankomt/vertrekt.

Fruit/koeken en drinken

·        Tijdens de pauzes ’s morgens en ’s middags krijgen de kinderen de ene keer een stuk fruit en de andere keer een koek. Dit wordt samen met de andere kinderen in de klas gegeten. Het resterende fruit wordt in de klassen verwerkt tot een nieuw gerecht.

·        De hele dag door kunnen de kinderen water drinken.

·        ’s Middags is er water, melk of appelsap. Je mag je kind hiervoor een bekertje meegeven.

Luier

·        Indien je kind nog een luier draagt, zorg dan dat er steeds voldoende luiers (en vochtige doekjes) en reservekleding voor hem/haar aanwezig zijn.

·        ’s Morgens mag het een “pull-up” luier aanhebben, de andere luiers liever het “klassieke” type, zodat de kinderen niet telkens schoenen en broek hoeven uit te trekken.

·        Indien je kindje gebruik gemaakt heeft van de reservekledij van school, gelieve deze dan gewassen mee terug te brengen.

·        (Reservekledij en slipjes die niet meer passen zijn steeds welkom om de voorraad op school aan te vullen)

·        De kindjes van Ilse:

o   De kindjes van de zomerklas hebben ieder een afzonderlijk bakje in de gang. Je kan als ouder steeds controleren of de pampers/doekjes/kleding aangevuld moeten worden.

o   De kindjes van de 1e kleuterklas mogen alles in hun boekentasje steken.

·        De kindjes van An:

o   Ze kunnen de pampers/vochtige doekjes in hun boekentasje steken.

o   Als er een accidentje was, zal An gebruik maken van de reservekledij van school.

o   Deze hoeft dus niet in het boekentasje gestoken te worden.

Labels aanbrengen

·        Zorg ervoor dat alle persoonlijke spullen van je kindje voorzien is van een naam.

·        Denk hierbij vooral aan boekentas, bekertje, brooddoos, jassen, mutsen, sjaals, sportschoentjes. 

Samenwerking met de andere klassen

·        De kinderen van de 3e graad zijn meter of peter van een kindje van de jongste kleuters. De verdeling is al gemaakt en zal later bekend worden.

·        Op donderdagnamiddag komen de kinderen van de lagere school in groepjes voorlezen.

·        Na kerst zal er een uitwisseling plaatsvinden tussen 2 jongste en 2 oudste kleuters.

Medicatie

·         De leerkracht mogen GEEN medicatie aan de kinderen geven.

·        Wanneer je kindje echter ziek is en vb. antibiotica moet krijgen op geregelde tijdstippen, dan mag je wel als ouder naar school komen om dit persoonlijk toe te dienen.




Luizenbrigade

·         Vaste controles:

o   De controle zal na iedere vakantie plaatsvinden.

o   Zorg ervoor dat de haren gewassen en gekamd zijn. Doe het haar van meisjes op 1 staart en geen gel in de jongens hun haren.

o   Wanneer er luizen aanwezig zijn, dan worden de ouders gecontacteerd. Je komt je kindje dan ophalen op school om zo snel mogelijk te behandelen. (Na de behandeling mag het terug naar school komen)

o   Stel dat je kind ziek was tijdens de controle, voer dan zelf thuis een controle uit. Je krijgt dan een brief mee waar je het resultaat op kan noteren.

·        Indien je zelf thuis luizen opmerkt (ook los van de controles van kriebelteam), neem dan onmiddellijk contact op met school.

·        Het kriebelteam zal dan de hele klas nakijken.

Werkgroepen

·         Er zijn verschillende werkgroepen: tuinwerking, verkeer, integratie, bibliotheek, feesten, …

·        Op de website kan je meer informatie vinden over ieder door naar hun blog te gaan.

·        Wanneer je interesse hebt voor één van de werkgroepen dan kan je dit steeds melden op het Klokhuis of bij de trekker van de werkgroep.

·        Ook de leerkrachten zijn steeds lid van een werkgroep. Vb. Ilse is persverantwoordelijke en verantwoordelijke voor het Pitkoor en An is lid van de werkgroep Feesten.

·        Orsi stelde 2 werkgroepen voor:

o   Bibliotheek:

§  Er is geen fysieke bibliotheek meer aanwezig op school, de boeken werden vorig jaar over de klassen verdeeld.

§  De overige boeken kan je komen uitkiezen in de overdekte speelplaats.

§  Wie wil mag altijd komen helpen sorteren.

§  Er zal nadruk gelegd worden op de voorleesweek, gedichtenweek, jeugdboekenweek. Dit door vb. luisteren naar verhaaltjes, spel met poppen en muziek, met pyjama en knuffel ’s avonds?

o   Integratie:

§  Orsi wil de anderstalige ouders meer bij school betrekken, zodat wij hen beter leren kennen en zij ons. Dit door vb. ateliers met producten uit hun streek, helpen met tolken tijdens een oudercontact.

Klokhuis

·         3 x per jaar is er een Klokhuis. Hier wordt de schoolwerking toegelicht aan de ouders.

·        De agenda wordt enkele dagen vooraf aangekondigd op de algemene blog van Ewoud.

·        Het eerstkomende Klokhuis is op 19/9 om 20u.




Atelier

·         De laatste schooldag voor een vakantie is er een atelier.

·        Het thema is telkens anders en er kunnen suggesties gegeven worden (aan Ewoud).

·        Afhankelijk van het thema duurt dit een volledige of halve dag.

·        Dit schooljaar is er beslist dat de jongste kleuters niet meer deelnemen aan de uitwisseling naar andere klassen.

o   Zij blijven dus allemaal in hun eigen klas.

o   Zij zullen wel nog werken rond het thema van het atelier.

o   Ouders/grootouders/anderen zijn wel nog steeds welkom om te helpen in de klas.

Ouderavonden

·         In december en juni vinden de oudercontacten plaats bij de jongste kleuters.

·        De gesprekken vinden op woensdagmiddag of ’s avonds na de lessen plaats.

·        Per kind wordt er gerekend op 20 minuten.

·        Je kan zelf op een intekenlijst aangeven wanneer je een gesprek wil.

Communicatie

·        Website

o   Elke klas heeft een eigen blog waar foto’s en mededelingen op komen.

o   Je kan je abonneren op door aan te melden en je e-mailadres in te vullen. Telkens wanneer er dan iets op de blog geplaatst is, krijg je hiervan een mailtje.

o   Vergeet je ook niet de abonneren op de algemene blog van Ewoud, want hier krijg je praktische informatie ivm de schoolwerking of algemene boodschappen.

·        Mapje

o   Op vrijdag krijgen de kinderen hun persoonlijk communicatiemapje mee naar huis.

o   Hierin zit een schema met het weekoverzicht (voorbije week) en mededelingen of belangrijke data voor de volgende week (of weken).

·        Bord

o   Op het bord in de klas vind je belangrijke informatie.

o   De intekenlijsten voor begeleiding of deelname aan activiteiten hangen hier ook.

Kampen/uitstappen

·        Wanneer er een uitstap gemaakt wordt zal dit niet altijd aansluiten op het moment waarop dit behandeld werd in de klas. Daarom wordt er gebruik gemaakt van aftelkalenders.

·        De jongste kleuters gaan 1 volledige dag (9u tot +/-  15u30) op kamp.

·        Hiervoor wordt liefst gebruik gemaakt van de auto’s van ouders.

·        Indien je deelneemt als begeleider:

o   Je bent verantwoordelijk voor enkele kindjes, zowel voor het vervoer als ter plaatse.

o   Tijdens het vrij spel zijn alle begeleiders verantwoordelijk voor alle kinderen.

o   Een verslag achteraf is altijd welkom, zodat de kinderen in de klas hierop terug kunnen komen.

·        De hele groep vertrekt samen en komt ook op samen terug.

o   Klas Ilse:  Op 15/5 gaan ze naar een blote voeten tuin:  Spinrag en erwtenbloesem.

o   Klas An: Er ligt nog geen vaste datum of activiteit vast, maar suggesties zijn welkom.




Verjaardagen

·         Verjaardagen mogen gevierd worden in de klas, maar met een gezonde traktatie, cake of andere eigen creaties.

·        Individuele geschenkjes voor de klasgenoten zijn niet gewenst.

·        Eventueel mag een groepsgeschenk voor in het klaslokaal. Indien gewenst kan je hiervoor terecht bij ’t Kadulleke waar een “verjaardaglijstje” ligt van de klas.

Turnen

·         De kinderen krijgen turnles van Dieter.

o   Klas Ilse: Dinsdag en donderdag.

o   Klas An: Woensdag en vrijdag.

·        De kinderen moeten witte pantoffels of schoenen met een witte zool dragen. Je mag deze in een rugzak (en voorzien van de naam) meebrengen naar school.

·        Gelieve erop te letten dat het schoenen met klevers zijn en niet met veters. (Anders is het uurtje om voor dat iedereen zijn schoentjes aan en uit heeft).

·        Gelieve ook geen schoenen met veters te dragen op de dagen dat er turnen is.

Franse les

·         Wekelijks zullen de kinderen Franse les krijgen van de mama van Liam (klas An).

Weekafsluiting

·         Om de 2 weken zal er in de Pitstop weekafsluiting zijn.

·        Deze start om 14u30 en alle klassen zullen hier kort voorstellen waaraan ze gewerkt hebben.

·        Dit schooljaar zullen de jongste kleutertjes opnieuw vanaf het begin deelnemen.

Klaswerking

·         In de klas kunnen de kinderen hun verhalen en belevingen kwijt in de kring.

·        Afhankelijk van wat er leeft in de praatronde kunnen er onderzoekjes gestart worden.

·        De leerlingen gaan informatie zoeken in boeken, op de computer of ze gaan het vragen bij de experten (vb. kinderen van de oudste kleuters)

·        Er kan ook een aftelkalender opgesteld worden voor een buitenschoolse activiteit.

·        Tijdens de dag werken de kinderen aan de onderzoekjes of kiezen voor vrij spel. Ze kiezen dan zelf in welke hoek ze spelen.

·        De kinderen krijgen een taak toegewezen in de kring, vb. post, tafels afvegen.

·        In de afsluitronde op het einde van de dag worden er pluimen gegeven voor dingen die ze goed deden of afspraken naar de toekomst.

Klasindeling

·        Klas Ilse:

o   1e kleuterklas: 6 meisjes en 5 jongens, zomerklas: 8 meisjes en 4 jongens

·        Klas An:

o   1e kleuterklas: 3 meisjes en 7 jongens, zomerklas:  5 meisjes en 6 jongens


Klaspop

·        Iedere klas in school heeft een klaspop.

o   Klas Ilse: Fee

o   Klas An: Emile en Jenny

·        Op basis van vraag of door loting gaan de poppen in het weekend mee naar huis.

·        De pop kan dan deelnemen aan activiteiten samen met de kinderen / het gezin. Hiervan worden best foto’s of een verslag gemaakt zodat de kinderen hierover kunnen vertellen.

·        Op maandag moeten de poppen mee terug naar school komen. Het verslag liefst ook.

·        Indien ze vuil zijn, mogen ze gewassen worden (lage temperatuur), NIET in de droogkast.

Axenroos

·        Vorig jaar is men gestart met de Axenroos.

·        Het gaat hierbij om een aantal dieren die ieder specifieke karaktereigenschappen hebben.

·        Aan de hand van bepaalde gedragingen wordt er geprobeerd hiernaar terug te grijpen, vb. een verlegen kindje is een schildpad, bij ruzie zijn het steenbokken.

Talentenweide

·        In de klassen hangt een talentenweide, die door de mama van Zorn en Kahn getekend werd.

·        Ieder kindje kan 5 talenten verzamelen, vb. jasje zelf aandoen, neusje snuiten, knipogen.

·        De bedoeling is ook dat zij hun talent leren aan de klasgenoten.

Vragen

·        Wanneer gaan de kindjes naar toilet:

o   Er wordt een aantal keer klassikaal gegaan.

o   Iedereen gaat samen, ook als ze zeggen dat ze niet naar toilet moeten.

o   Ze moeten bovendien ook wachten op elkaar als ze gedaan hebben.

o   Buiten de klassikale momenten mogen kinderen ook op vraag gaan.

·        Is er dit schooljaar opnieuw een vriendenboekje:

o   Vorig jaar werd dit gemaakt door Cindy de ouderverantwoordelijke, dit schooljaar heeft zij deze functie niet meer.

o   De meeste ouders vonden dit echter een prachtig initiatief, omdat je hierin allerlei informatie over de klasgenoten kon vinden:

§  Contactgegevens van kinderen en ouders

§  Wat lusten ze (niet), waar spelen ze graag mee, waar zijn ze bang van, allergieën

o   Misschien is dit mogelijk om op klasniveau  aan te maken, samen met de klasouder.

·        Kunnen we de kinderen geen sloefjes meegeven voor in de winter of bij slecht weer:

o   Het is niet gezond voor kinderen om de hele dag met dikke winter- of regenlaarzen rond te lopen. Bovendien worden de klassen (en de kinderen die hierin rondkruipen) ook vuil.

o   Zowel Ilse als An vinden het goed dat we de kinderen sloefjes meegeven die ze in de klas kunnen aantrekken ipv hun laarzen.