dinsdag 9 september 2014

MEDEDELING: FIETSDAGEN

DINSDAG 30 SEPTEMBER
DINSDAG 21 OKTOBER
DINSDAG 25 NOVEMBER
DINSDAG 16 DECEMBER
DINSDAG 27 JANUARI
DINSDAG 24 FEBRUARI
DINSDAG 31 MAART
DINSDAG 28 APRIL
DINSDAG 26 MEI
DINSDAG 23 JUNI
MEDEDELING: VERSLAG INFOAVOND
Infoavond jongste kleuters
klas Mireille
Dinsdag 2 september 2014
Enkele punten worden samen besproken met de klas van Ilse in de zaal.
Daarna nemen we een kijkje in de klas.
In de zaal
Aanduiden verslaggever (aanvullen/aanpassen verslag): Sofie, mama van Martha.
Bedanking voor de hulp tijdens de verhuis.
Voorstelling van de aanwezigen: klas Mireille: Elke (William), Hedwig (Lander), Veronique (Annais), Sofie (Martha), Sylvie (Artuur), Ellen (Finn), Cindy (Tom), mama en papa van Femke en Jarre, mama van Gwendolyn.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag, dinsdag en donderdag meehelpen bij de kleuters. Bij de jongste kleuters helpt hij op donderdag (bekers afwassen, een spel begeleiden, mee begeleiden met het verven, borstels uitwassen, fruit en koekjes gaan halen, borstelen…).
Vorig jaar volgde hij de opleiding hulp-kleuterleider.
Voorstelling van Martine
Martine, de kinderverzorgster, komt elke dinsdag afwisselend bij Mireille en Ilse helpen. Om de veertien dagen komt ze ook op vrijdagvoormiddag.
Klasouder
Vorig jaar waren Ilse en Sara klasouders bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
De taak van klasouder wordt voorgelezen of kan worden uitgelegd door iemand die al klasouder geweest is. Ilse (Nand en Hasse) geeft toelichting: brugfiguur tussen ouder en leerkracht.

1.        De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale vragen, ideeën of problemen;
2.        De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3.        De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren
4.        De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5.        De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
Het maken van het vriendenboekje behoort tot de taak van de klasouder, eventueel samen met andere ouders.
Aanstelling nieuwe klasouder: eventueel in de klas.
Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat of online. De moeite waard om eens na te kijken. Men heeft hier vaker recht op dan gedacht wordt.
Opvang en op tijd komen
De ingang naast de klas van Ilse wordt gebruikt als ingang en uitgang voor de jongste kleuters. Liefst niet de buitendeur van de klas gebruiken.
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 in de zaal. Van 8u00 tot 8u40 is er toezicht op de speelplaats.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Als je ’s ochtends toch te laat bent gelieve je kindje dan alleen de klas te laten binnenkomen en het afscheid kort te houden.
Je kan ’s ochtends ook afscheid nemen op de speelplaats.
’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas om 15u30. Vrijdag om 15u05. Indien je vroeger bent gelieve dan even in de gang van de ingang, naast de klas van Ilse te wachten (niet aan het raam), zodat de kinderen niet afgeleid geraken tijdens de afsluitkring.
De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor eventuele vragen of mededelingen.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Maaike en Marleen. Op woensdag is er ook opvang vanaf 12u15.
Speeltijden
De kinderen spelen buiten. De kleuters fietsen op de fietsen van de school.
Een eigen step mag ook mee naar buiten.
Fietsdag
1x per maand op dinsdag is het fietsdag en mogen de kinderen hun eigen fiets/step meebrengen.
Dit zal binnenkort aangekondigd worden op het bord in de gang. Verzamelplaats=fietsenstalling.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit/groente. Dit wordt gezamenlijk opgegeten in de kring.
In de namiddag eten we een koek.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Bij de koek en het fruit zijn er gezamenlijke momenten voorzien om te drinken. Bij de boterhammen, die samen met de leerkracht in de klas worden opgegeten, kunnen de kinderen kiezen tussen water of appelsap.
Ieder kind brengt zijn eigen, duidelijk herkenbare beker mee, voorzien van de naam.
Luiers en reservekledij
Gelieve luiers en reservekledij in een plastic zakje in de schooltas te steken en steeds te vervangen indien ze gebruikt zijn.

Kindjes die een luier dragen brengen voldoende reserveluiers mee. Ook de kindjes met een luier worden regelmatig op het toiletje gezet en we vragen om ook thuis met de zindelijkheidstraining door te gaan.
Als je kind nog niet helemaal zindelijk is kan je hem/haar ’s morgens een luierbroekje aandoen. Dit kunnen de kinderen zelfstandig op en neer trekken. Je mag dan wel gewone luiers meegeven, dit gaat vlotter tijdens het verversen.
Als je kind een ongelukje had en reservekledij van de school aanheeft, gelieve deze dan gewassen terug te bezorgen aan de klas.
Naam voorzien
Gelieve jassen, mutsen, schooltassen, autostoelen, bekers en brooddozen steeds duidelijk te voorzien van de naam op een zichtbare plaats aub.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade heeft een goed resultaat. Helpende handen zijn welkom.
Vraag van ouder: wat is de procedure? Als je kind luizen heeft, zo snel mogelijk behandelen. Klasouder of juf inlichten als er luizen zijn.
Klokhuis
22 september om 20u is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon Mireille: 013 784864 of 0474 332850

Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..

Via de klasblog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Hoe kan je je abonneren? Onderaan de blog staat een icoontje, klikken, mailadres invoegen en later mail van school bevestigen. Zowel voor de klasblog als de algemenen blog.
Wie geen mail heeft laat dit best weten.
Opmerking: soms komen mails van de blogs te laat door.

Via het bord in de gang: lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten, mededelingen,…

Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie (ongeveer 14 dagen voor de vakantie).
Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Uitstappen en begeleiding
We doen vaak uitstappen waar we de hulp van de ouders goed kunnen gebruiken om te rijden en om te begeleiden Van de begeleidende ouders/grootouders verwachten we dat je zorgt voor de je toegewezen kinderen (bij je houden, erop letten dat ze zich gedragen, helpen bij het toiletbezoek en bij het eten, …). Bij het vrij spel houden de begeleiders al de kinderen mee in het oog. Jullie kunnen ook steeds helpen bij het afwassen van de bekers, opruimen van de tafels, uitdelen van fruit of koeken,…
We vertrekken samen en komen ook samen terug op school aan, dit om een goed overzicht te bewaren.
Kamp
We gaan ook op klaskamp. Dit is een uitstap van een volledige dag.
We kiezen ervoor om naar de kinderboerderij Spinrag en Erwtenbloesem in Booischot te gaan.
Klas Mireille gaat op vrijdag 20 maart 2015 en het schooljaar nadien op donderdag 2 juni 2016.
De ouderbijdrage bedraagt 20,00 euro. Er kan hiermee ook didactisch materiaal aangekocht worden in functie van dit kamp of indien er geld over is kan dit teruggestort worden.  
Turnen
De kinderen gaan 2 keer per week turnen in de turnzaal met Dieter. Hiervoor hebben ze turnpantoffels met een witte zool nodig voorzien van hun naam. De pantoffels blijven in de turnzaal.
We turnen op maandag of dinsdag na de eerste speeltijd (dit wisselt met klas Ilse) en op woensdag (meteen ’s morgens).
Opmerking: Dieter controleert of pantoffels te klein geworden zijn, maar zelf ook regelmatig controleren.
Bewegingsruimte
De kinderen kunnen tijdens het hoekenwerk ook een bewegingsspel spelen in de gang en in de overdekte ruimte van de jongste kleuters.
Deze ruimte moet nog afgewerkt worden. Deze zal ook gebruikt worden bij regenweer.
Frans
Pascale, mama van Charlotte, Louis en Mathijs geeft Frans op donderdag (15 min).
Voorlezen door de lagere school
Donderdag om 14u45 (om de veertien dagen) komen de kinderen van de derde graad bij de kleuters voorlezen.
Klasoverschrijdende momenten
Dinsdag om 15u15 lezen we samen met de klas van Ilse of van Lieselot een verhaal voor.
Vrijdagavond om 14u30 sluiten we samen met de klas van Ilse af in de zaal met een bewegings- en een leesmoment (tenzij het maandafsluiting is).
Uitwisseling met de oudste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de eerste kleuterklas met twee kleuters van Lieselot tijdens een momentje per week.  De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen.
Maandafsluiting en klasafsluiting
Één keer per maand worden de ouders op vrijdag uitgenodigd op de maandafsluiting van 14u30 tot 15u05 in de zaal. Alle klassen tonen dan een muzische activiteit.
Een keer per maand worden de ouders uitgenodigd voor een klasafsluiting van 8u45 tot 9u in de klas. We tonen dan leuke dingen die op dat moment leven in de klas.
De data zullen op de algemene blog, klasblog en het bord staan.
Kleuterateliers
Vijf keer per jaar gaat er een kleuteratelier door op woensdag van 10u45 tot 11u40 rond muzische vorming (beeld, drama, beweging en muziek). Ouders zijn altijd welkom om te helpen of mogen zelf een atelier geven. Aanvulling: dan wordt het atelier voorbereid door de ouder, juf kan voor materiaal zorgen.
Feest
Voor elke vakantie is er een feest met de hele school (zeepkistentocht, picknick,…). De jongste kleuters blijven in hun eigen klas, maar worden wel betrokken.
Meter en peter
De kinderen van de derde graad zijn meter of peter van een kindje als ze dat willen. Ze kiezen dit zelf. Dit wil zeggen dat ze ervoor zorgen dat de kleutertjes op tijd in de klas zijn en ze zorgen ervoor dat ze zich goed voelen op de speelplaats.
Verjaardagen en verjaardagstas
We geven de verjaardagstas een dag op voorhand mee naar huis. Hierin mag je speelgoed steken waar je kind graag mee speelt, het geboortekaartje, foto’s van baby tot kleuter en een speelgoedje of kledingsstuk van toen. We maken voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. We zingen liedjes en de jarige staat die dag extra in de belangstelling.
We vragen om geen snoep, chips of chocolade mee te brengen. Als je twijfelt kan je iets afspreken met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend lijstje in het Kadulleke. Ouders mogen ook samen iets organiseren.
Axenroos
De kinderen leren de tien dieren kennen en hun kenmerken. Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te bespreken.
Vrije tekstenkrant
Elke maand verschijnt er een klaskrant met werkjes en verhaaltjes van de kinderen.
We zullen samen met de kinderen een nieuwe naam voor onze krant kiezen.
Klaspop Finja
Onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
De klaspop moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op maandag komt de pop terug mee naar school. De verslagjes worden in de klas samen met de kinderen voorgelezen.
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig zijn of op iets dat ze hebben verteld of hebben meegebracht. We noemen dit onderzoekjes. Een onderzoekje wordt gestart als niemand uit de groep het antwoord weet. De leerkracht kan ook een onderzoek voorstellen. Een aantal kinderen kan zich opgeven om met het onderzoek mee te doen. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een projectje worden.
In het onderzoeksboek van de klas maken we een verwerking van de onderzoekjes.
Brevetjes
De kinderen kunnen een brevetje behalen als ze een bepaalde vaardigheid kunnen (bv: ik kan rood, geel, groen en blauw aanwijzen en benoemen / ik kan mijn jas zelf aandoen,…).
Elke maand staat er een brevetje in de kijker. De kinderen krijgen het kaartje van het behaalde brevet mee naar huis.
Vragenronde:
Op vrijdag is de school uit om 15u05 en begint de opvang om 15u30.
De maandafsluiting begint op vrijdag om 14u30.
Waar/wanneer kan je een opvangkaart halen? Op het secretariaat als Caroline er is. Een gezin kan op één kaart.

In de klas
In de kring
Aanstelling nieuwe klasouder: Elke (Liane) en Elke (William) zijn onze nieuwe klasouders.
Voorstelling van de groep
September: 14 kleuters            
eerste kleuterklas: 11 kleuters: 6 meisjes: Tessa, Billie-Roos, Gwendolyn, Liane, Annais en Stella en
                                                  5 jongens: Tom, William, Jef, Lander en Finn
instappertjes: 3 kleuters: 1 meisjes: Femke en
                                        2 jongens: Jarre en Artuur
Dagverloop
Ochtendkring: kalenders en praatronde
We starten de ochtendkring om 8.40 uur met:
het ochtendliedje
met het tellen van de aanwezige kinderen (het is fijn als ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn)
de kalenders (de dagen: adhv een gebeurtenis van die dag/het weer (jas aan of niet?)
de praatronde
De kringleider vraagt aan de kinderen hoe ze zich voelen. Nadien mogen ze als ze willen iets vertellen.
Dit wordt genoteerd en getekend in de praatrondemap. Deze ligt ter inzage in de gang.
We kijken of we iets kunnen meenemen naar een hoek om mee te spelen en we kijken of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is.

Taakjes: Er zijn een aantal taakjes per week die de kinderen met twee kunnen uitvoeren: tafels afvegen, boekentassen netjes zetten, postbode zijn, de emmer leegmaken.
Tijdens de ochtendkring is er een weerman en een kringleider.
Verdere dagverloop
Dagverloop wordt met foto’s voorgesteld (we zijn binnen, we zijn buiten,…).
Voormiddag:
Kalenders en praatronde
Toiletbezoek
Hoeken: begeleide activiteit en zelfstandig spel + zie keuzebord
Opruimen, kring, fruit, jas aandoen en speeltijd


Toiletbezoek
Kring: afwerken praatronde/gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…)
Hoeken
Opruimen, kring, middagmaal, jas aandoen en speeltijd

Namiddag
Toiletbezoek
Kring: gezamenlijke activiteit
Hoeken
Opruimen, kring, koek, jas aandoen en speeltijd

Toiletbezoek
Hoeken
Afsluitkring: de dag overlopen, axenroos, pluimen uitdelen, verhaaltje of spelletje
Jas aandoen en naar huis
Hoeken en keuzebord
De kinderen kunnen een keuze maken uit de verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. We houden rekening met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan spelen.


Kijkje in de klas
De kring
De computerhoek
De muziekhoek
De creahoek
De boekenhoek
De onderzoeks- en ontdekhoek
De bouwhoek
De zandbak
De spelletjes- en puzzelhoek
De timmerhoek
De poppenhoek, de winkel en de verkleedhoek
De bewegingshoek in de gang  
Het groot tekenbord
De tent
De poppenkast

Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.

Eddy zal nog zitbankjes maken voor de kring, speeltafels en een boekenkast.
Er komen toiletjes met verzorgingstafel en wasbakjes in de klas met een deur tussen de klas van Ilse en de klas van Mireille. Er wordt dan ook een nieuwe vloer gelegd.
Vragenronde:
Als je kind allergisch is voor de natte doekjes, mogen er eigen doekjes worden meegebracht.
Voorstel van de ouders om borstels buiten te zetten om het zand te borstelen op de klinkers buiten.
Dankjewel:
Heel erg bedankt iedereen om er bij te zijn.
Heel erg bedankt voor de lekkere hapjes en drankjes.
Heel erg bedankt voor de aanvulling van het verslag.