zaterdag 22 september 2012

Mededeling: kleuteratelier:



Tijdens de ateliers zetten we talenten in de kijker. Iedereen heeft talent en wij willen kinderen helpen om hun eigen talentjes te ontdekken.

“TALENT” zien wij als iets wat je van jezelf heel goed kunt en niet aangeleerd werd. Je hebt er een aangeboren aanleg voor. Een talent is iets wat je bijna moeiteloos kan uitvoeren, iets waarbij je de tijd vergeet. Meestal word je door anderen op je talenten gewezen, want voor jezelf zijn ze vanzelfsprekend. We willen graag kinderen wijzen op hun talenten en hun eigen talenten leren zien. Ervaren waar je sterk in bent, je talenten kunnen gebruiken zijn belangrijke bouwstenen voor de toekomst van je kind. Als school willen we jullie kinderen zo goed mogelijk begeleiden op weg naar deze toekomst.

Onze ateliers laten kinderen dit jaar proeven van verschillende talenten. We kozen ervoor om elk atelier rond één bepaald talent te organiseren. Kinderen maken kennis met alle domeinen en kunnen daarna praten over “vond ik dit leuk?”, “wil ik dit domein verder ontdekken?”, “is dit iets wat ik graag en / of goed doe”…?

Het eerste atelier richt zich op het domein “wereld”. Kinderen die getalenteerd zijn op dit vlak, hebben een grote belangstelling voor de natuur, techniek en de wereld daar rond.
  • Wie toont een bijzondere verbeeldingskracht om de eigenschappen en wetmatigheden van dingen (levende en niet-levende) aan te voelen en / of te begrijpen. Dit zijn bijvoorbeeld kinderen die intuïtief de relatie tussen water en ijs begrijpen, de betekenis vatten van afval in de natuur, geboeid zijn door de heelal, …
  • Wie toont opvallende talenten in het omgaan met (levende en niet-levende) dingen in technologische toepassingen? Dit kan het verpotten van planten zijn, maar even goed de werking van instrumenten of het bakken van een lekkere taart.
  • Wie toont een opmerkelijk potentieel in het ontwerpen van technische systemen en het bedenken van ingenieuze oplossingen voor problemen. Deze kinderen kunnen iets wat kapot is herstellen of een oplossing verzinnen voor iets wat op het eerste gezicht onoplosbaar lijkt.
We zijn nog op zoek naar helpende handen.
Wil je zelf een atelier leiden of misschien iemand helpen? Laat het dan zéker voor maandag weten. Dit kan via sms of mail.

PLANNING:
Van 9u tot 10u ATELIER
Van 10u tot 10u25 KRINGMOMENT met terugblik en eetmoment
Van 10u25 tot 10u45 SPEELTIJD
Van 10u45 tot 11u30 ATELIER
Van 11u30 tot 11u50 EINDE ATELIER - iedereen keert terug naar eigen klas + terugblik

Mededeling

Op woensdag 10 oktober zouden we graag naar de markt gaan om nieuwe plantjes te kopen voor in de bloembakken aan de ramen van onze klas.
Wie kan er met ons mee, vertrek om 9 uur.
Alvast bedankt,
An