vrijdag 16 september 2016

MEDEDELING VERSLAG INFOAVOND

Beste ouders, 

Stefanie, de mama van Kasper en Viktor zal ook dit schooljaar onze klasouder zijn. 
Heel erg bedankt Stefanie, ik ben daar erg blij mee. 

Groetjes,
Mireille 
Infoavond jongste kleuters
klas Mireille
Woensdag 14 september 2016
Aanduiden verslaggever (aanvullen/aanpassen verslag): Stefanie.
Voorstelling van de aanwezigen: Stefanie (Kasper), Liesbeth (Lander), Katrien (Jetje), Johan en Kristien (Jackie), Eliane en Dennis (Lyta), Sebastiaan (Sofia), Ellen (Rayan), Nuri (Esin), Evy en Johan (Siebe), Lieve (Fien), Kathy (Isa), Caroline (Aaron), Martine en Mireille.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt meehelpen bij de kleuters. Bij de jongste kleuters helpt Sven op donderdag bij Mireille en op vrijdag bij Ilse (bekers afwassen, een spel begeleiden, mee begeleiden met het verven, borstels uitwassen, fruit en koekjes gaan halen, borstelen…). Sven volgde de opleiding hulp-kleuterleider.
Voorstelling van Martine
Martine, de kinderverzorgster, komt elke dinsdag afwisselend bij Mireille en Ilse helpen. Om de veertien dagen komt ze ook op woensdag.
Klasouder
Vorig jaar was Stefanie de klasouder bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
De taak van klasouder wordt voorgelezen of kan worden uitgelegd door iemand die al klasouder geweest is.

1.      De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale vragen, ideeën of problemen;
2.      De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3.      De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren
4.      De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap (mail of sms).
Het maken van het vriendenboekje behoort tot de taak van de klasouder, eventueel samen met andere ouders. Er is een sjabloon om het vriendenboekje digitaal in te vullen.
Aanstelling nieuwe klasouder: Stefanie (heel erg bedankt).
Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat of online. De moeite waard om eens na te kijken. Men heeft hier vaker recht op dan gedacht wordt.
Opvang en op tijd komen
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 in de zaal door Viviane. Van 8u00 tot 8u40 is er toezicht op de speelplaats.
Vanaf 8u30 is de klas open en is de juf er. De kinderen mogen dan in de kring komen zitten. De hoeken zijn nog dicht. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Als je ’s ochtends toch te laat bent gelieve je kindje dan alleen de klas te laten binnenkomen en het afscheid kort te houden.
’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas. De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor eventuele vragen of mededelingen.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Marleen. Op woensdag is er ook opvang van 12u15 tot 18u00. Op vrijdag van 15u30 tot 18u00.

De deur van de ingang van de jongste kleuters is tijdens de lesuren gesloten voor de veiligheid van de kleuters. De klasdeur kan dan eventueel gebruikt worden.
Gelieve buiten altijd de beide poorten goed te sluiten voor de veiligheid van alle kinderen.
Speeltijden
De kinderen spelen buiten. De kleuters fietsen op de fietsen van de school.
Een eigen step mag ook mee naar buiten.

Fietsdag
1x per maand op dinsdag is het fietsdag en mogen de kinderen hun eigen fiets/step meebrengen.
Dit zal aangekondigd worden op de blog en op het bord in de gang. Gelieve de fietsen ’s morgens in de fietsenstalling te plaatsen. Fietsen met een ketting moeten ook een kettingkast hebben voor de veiligheid.  
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit/groente. Dit wordt gezamenlijk opgegeten in de kring.
In de namiddag eten we een koek. Als je kindje omwille van een allergie geen koekjes eet op school, gelieve dit dan even te vermelden aan Hilde van het secretariaat. Zij zal de koekjes dan in mindering brengen op de factuur.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Bij de koek en het fruit zijn er gezamenlijke momenten voorzien om te drinken. Bij de boterhammen, die samen met de leerkracht in de klas worden opgegeten, kunnen de kinderen kiezen tussen water en appelsap.
De kinderen mogen altijd extra fruit en groenten in de schooltas meenemen.
Ieder kind brengt zijn eigen, duidelijk herkenbare beker mee, voorzien van de naam.
Luiers en reservekledij
Gelieve luiers en reservekledij in een plastic zakje in de schooltas te steken en steeds te vervangen indien ze gebruikt zijn.
Kindjes die een luier dragen brengen voldoende reserveluiers mee. Ook de kindjes met een luier worden regelmatig op het toiletje gezet en we vragen om ook thuis met de zindelijkheidstraining door te gaan.
Luierbroekjes met klevers aan de zijkant zijn heel handig (merk Huggies).
Als je kind een ongelukje had en reservekledij van de school aanheeft, gelieve deze dan gewassen terug te bezorgen aan de klas.
Naam voorzien
Gelieve jassen, mutsen, schooltassen, autostoelen, bekers en brooddozen steeds duidelijk te voorzien van de naam op een zichtbare plaats aub.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien dagelijks medicatie nodig is moet er een medische fiche ingevuld worden door dokter of ouders.
Kriebelouders
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade heeft een goed resultaat. Helpende handen zijn welkom.
Per klas zoeken we twee kriebelouders om de hercontrole te doen: Liesbeth, Kristien, Katrien en Johan (heel erg bedankt).
Klokhuis
Dinsdag 4 oktober is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon Mireille: 0474 332850

Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..

Via de klasblog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Hoe kan je je abonneren? Onderaan de blog staat een icoontje, klikken, mailadres invoegen en later mail van school bevestigen. Zowel voor de klasblog als de algemene blog. Bij problemen kan je bij spam kijken of opnieuw abonneren.
Wie geen mail heeft laat dit best weten.

Via het bord in de gang: lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten,…

Rapporten met Kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen.

Uitstappen en begeleiding
Kopie uit “Wegwijs in de Pit”: Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
·       -  Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
·       -  Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
·       -  We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
·       -  Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
·       -  Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
·       -  We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
·       -  Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
·       -  Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,...) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,...) samen opnemen, is alles snel klaar.
Bedankt voor het respecteren van deze afspraken! We kijken uit naar een mooie samenwerking.
·       Bij de jongste kleuters vragen we voor alle kleuters een autostoel of verhoogje.

Kamp                                                                                             
We kiezen ervoor om naar kinderboerderij Juffertje in ‘t groen in Tessenderlo te gaan op donderdag 11 mei 2017 (http://www.juffertjeintgroen.be).
In de voormiddag mogen de kinderen de kleine dieren voederen en krijgen we buiten een rondleiding bij de dieren. Nadien mogen de kinderen spelen in de hooischuur en met de tractors rijden.                                                  
In de namiddag spelen we buiten in de speeltuin (zandbak, berg beklimmen, houten stammen,…).        
Tijdens het kamp kan er in de namiddag een extra activiteit voorzien worden door enkele ouders (bv: fruitspiesjes/fruitdiertjes maken).
De ouderbijdrage bedraagt 20,00 euro. 
Er kan hiermee ook didactisch materiaal aangekocht worden in functie van dit kamp of indien er geld over is kan dit teruggestort worden.                                                        
Per kind kan er 1 begeleidende ouder of grootouder meegaan, tenzij er te weinig hulp is. 
Turnen
De kinderen gaan op woensdag turnen met Dieter en op donderdag met Dries telkens het eerste uur. Hiervoor hebben ze turnpantoffels met een witte zool nodig voorzien van hun naam. De pantoffels blijven in de turnzaal.                                                                                          

Frans 
Pascale, mama van Charlotte, Louis en Mathijs geeft Frans op woensdag (15 min).                    

Voorlezen door de lagere school                                        
Donderdag om 14u45 (om de veertien dagen) komen de kinderen van de lagere school bij de kleuters voorlezen.                                                                                                          

Klasoverschrijdende momenten 
Dinsdagavond om 15u00 sluiten we samen met de klas van Ilse, Lieselot of An af met een gezamenlijk moment (muziek, bewegen, verhaal).

Uitwisseling met de oudste kleuters
Na de paasvakantie wisselen twee kleuters van de eerste kleuterklas met twee kleuters van Lieselot tijdens een momentje per week.  De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen.
Maandfora en klasafsluiting
De data van de maandfora kan je terug vinden op de website (agenda). Deze gaan door op vrijdag van 14u30 tot 15u05 in de zaal. Alle klassen tonen dan een muzische activiteit.
Drie keer per jaar worden de ouders uitgenodigd voor een klasafsluiting van 8u40 tot 9u in de klas. We tonen dan leuke dingen die op dat moment leven in de klas.
De data zullen meegedeeld worden op de klasblog.
Kleuterateliers
De ateliers zullen doorgaan op woensdag van 11u00 tot 11u50 op 26 oktober, 18 januari, 22 februari en 15 maart. Dit gaat door samen met de oudste kleuters.
Iedereen is altijd welkom om zelf een atelier te geven. Je mag het aantal kinderen en de leeftijd zelf kiezen.
Meter en peter
De kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar zijn meter of peter van een kindje. Dit wil zeggen dat ze ervoor kunnen zorgen dat de kleutertjes op tijd in de klas zijn en ze zorgen ervoor dat ze zich goed voelen op de speelplaats.
Verjaardagen en verjaardagstas
We geven de verjaardagstas op voorhand mee naar huis. Hierin mag je speelgoed steken waar je kind graag mee speelt, het geboortekaartje, foto’s van baby tot kleuter en een speelgoedje of kledingsstuk van toen. We maken voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. We zingen liedjes en de jarige staat die dag extra in de belangstelling.
We vragen om geen snoep, chips of chocolade mee te brengen. Als je twijfelt kan je iets afspreken met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend lijstje in het Kadulleke en we zijn ook blij met een boekenbon.
Klaspop Finja
Onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
De klaspop moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden. Ze mag niet in de droogkast.
Op maandag komt de pop terug mee naar school. De verslagjes worden in de klas samen met de kinderen voorgelezen.
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig zijn of op iets dat ze hebben verteld of hebben meegebracht. We noemen dit onderzoekjes. Een onderzoekje wordt gestart als niemand uit de groep het antwoord weet. De leerkracht kan ook een onderzoek voorstellen. Een aantal kinderen kan zich opgeven om met het onderzoek mee te doen. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een projectje worden.
In het onderzoeksboek van de klas maken we een verwerking van de onderzoekjes.
Brevetjes
De kinderen kunnen een brevetje behalen als ze een bepaalde vaardigheid kunnen (bv: ik kan rood, geel, groen en blauw aanwijzen en benoemen / ik kan mijn jas zelf aandoen,…).
Elke maand staat er een brevetje in de kijker. De kinderen krijgen het kaartje van het behaalde brevet mee naar huis.
Schoolraad
Het verslag van de schoolraad wordt aan de hand van de kaartjes “respect voor jezelf, voor elkaar, voor de natuur en voor materiaal” besproken met de kleuters.

Voorstelling van de groep
1 september: 12 kleuters                   
eerste kleuterklas: 11 kleuters:
6 jongens: Casper, Jan, Siebe, Emon, Rayan en Aaron.
5 meisjes: Jackie, Fien, Isa, Esin en Jetje.
zomerklas: 1 jongen: Kasper

instappers:
7 NOVEMBER 2016: Lander en Omer
9 JANUARI 2017: Lyta en Ray
1 FEBRUARI 2017: Sofia
6 MAART 2017: Ellenore en Finn
29 MEI 2017: Elte en Georges
1 SEPTEMBER 2017: Elisa
Dagverloop
Ochtendkring: kalenders en praatronde
We starten de ochtendkring om 8.40 uur met:
het ochtendliedje,
met het tellen van de aanwezige kinderen (het is fijn als ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn, dit mag via sms naar Mireille).
De kinderen kunnen dan ook zeggen hoe ze zich voelen,
de kalenders (de dag, het weer,…)
Nadien start de praatronde met de eerste kleuterklas. De kinderen van de zomerklas gaan ondertussen in de hoeken spelen (indien ze willen, mogen ze bij de praatronde blijven).
Er wordt een tekening gemaakt door de juf over hetgeen verteld is.
Dan is het hoekenwerk voor alle kleuters. De kleuters hangen hun foto op het hoekenbord.
We kijken of we iets kunnen meenemen naar een hoek om mee te spelen en we kijken of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is.

Taakjes: Er zijn een aantal taakjes die de kinderen met twee kunnen uitvoeren: tafels afvegen, boekentassen netjes zetten, postbode zijn, de emmer leegmaken.
Tijdens de ochtendkring is er een weerman en een kringleider (bij de eerste kleuterklas).

Verdere dagverloop
Voormiddag:
Kalenders en praatronde met de eerste kleuterklas en hoekenwerk voor de zomerklas.
Hoeken: begeleide activiteit en zelfstandig spel + zie hoekenbord
Toiletbezoek
Opruimen
Kring met praatronde met de zomerklas en fruit/groenten
Jas aandoen en speeltijd

Gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…)
Hoeken
Toiletbezoek
Opruimen
Kring
Middagmaal
Jas aandoen en speeltijd

Namiddag
Kring: gezamenlijke activiteit
Hoeken
Toiletbezoek
Opruimen, kring, koek, jas aandoen en speeltijd
Hoeken
Toiletbezoek
Afsluitkring: de dag overlopen, verhaaltje of spelletje
Jas aandoen en naar huis
Hoeken en hoekenbord
De kinderen kunnen een keuze maken uit de verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het hoekenbord. We houden rekening met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan spelen.


Kijkje in de klas
De kring
De computerhoek
De boekenhoek
De muziekhoek
De onderzoekshoek
De bouwhoek
De spelletjes- en puzzelhoek
De hoek voor de fijne motoriek
De poppenhoek en de winkel met de verschillende themadozen
De timmerhoek
De creahoek
De zandbak
De bewegingshoek
De tent
Het groot tekenbord
De poppenkast
Fietsen in de gang

Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Vragenronde:

Dankjewel:
Heel erg bedankt iedereen om er bij te zijn.
Heel erg bedankt voor de lekkere hapjes en drankjes.

Heel erg bedankt voor de aanvulling van het verslag.